Utvärdering ridpass

Idag började jag med att skritta fram på vår terrängbana (en typ "anlagd" bana i skogen bakom stallet. Hälften är sandad/grusad och hälften skogsstig/trampad jord. Kanon för benen på hästarna) vilket tog ca 15 minuter. Den banan är verkligen guld värd! Drygt en kilometer lång med upp- och nerförsbackar, svängar och mycket kul att titta på för pållarna haha :) Och sedan är den bred nog för att travhästarna ska kunna gå runt med sulkyn bakom.

Efter detta blev det paddocken, och det gick över förväntan! I och med att jag skrittat fram en kvart började jag bara jogga runt ett par 8-10 varv åt båda håll utan större krav, och hon kändes riktigt med på noterna. Antagligen för att brunsten är slut ;) Efter framtravandet hoppade jag av och knäppte nosgrimman (rider alltid fram med den oknäppt) och längde läder och checkade sadelgjorden osv osv!
Sedan skrittade jag igenom typ LC:1 och LB:1, brukar ju alltid börja jobba i skritten innan trav & galopp och när man har fantasibrist är dressyrprogram kanon ;) Efter det blev det LC:1 som det "ska" vara. Gick finemang! Har ju inte varit igång rent dressyrmässigt sedan innan snön kom i vintras, så vi börjar enkelt :)
Slutligen blev det skänkelvikningar i både skritt och trav längs med långsidorna. Kanonbra för att ha koll på att dom varken tvärar eller slinker iväg framåt för mycket! Till sist några ryggningar och framdelsvändningar innan vi skrittade av runt terrängbanan igen. Hoppade dessutom av och ledde henne den sista halvan. Duktig ryttare ;D
Sammanlagt tid 1h 10min.

Bra jobbat Malin :

  • Höll mig lugn och tog en sak i taget.
  • Börjar jobba bättre med sitsen och händerna mjuka&stilla.
  • Ladis tyckte det var KUL!
Bättre lycka nästa gång :

  • Ännu bättre med sitsen
  • Få henne framåt ännu effektivare
  • Korta upp tyglarna bättre

Gammal bild på Damen. Hade faktiskt med kameran upp, men hade glömt ladda den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0