Resultat

Är överlag ganska nöjd ändå med vår insats, första dressyrtävlingen på en ganska otränad hopponny med hoppsadel haha :) Men man ska inte skylla på något! Dock är jag riktigt sugen på att köpa dressyrsadel nu, tror faktiskt det blir en del skillnad, såklart.
Huvudsaken är att vi hade ROLIGT! Det var ingen jobbig nervositet, utan bara lite glädjepirr i magen. Hur härligt som helst! Brukar ju bli sådär sjukt nervöst innan hopptävlingar, men nu var det inte alls likadant. Så glad för det så ni anar inte!

LC:1
Det började med att vi kom i god tid till tävlingsplatsen och kollade in läget lite medan Ladis fick stå i transporten och mumsa på hö :) Sedan blev det urlastning och lite promenad. Plötsligt inser vi att jag inte alls har så mycket tid på mig som jag trodde! Så snabbt upp i sadeln och bort till framridningen. Väl där gick det väl egentligen ganska bra efter omständigheterna, men hon hann inte "lossna" innan jag var tvungen att rida bort till manegen. Nybörjarmisstag haha! Jag som tänkt rida fram så noooga ni vet, nu blev det inte alls så. Men shit happens! Hur som helst kände jag hur det liksom pyrde inne i Ladis, som om hon taggade för hinder! Var lite som att sitta på en tickande mini-bomb, så tyvärr hade jag alldeles för mycket handbroms i. Som jag också sa att jag inte skulle ha! Och det påverkade ju det hela, men rent rörelsemässigt gjorde vi allt ganska bra :) Förutom att jag red fel och glömde ena volten, haha så typiskt mig!
Så när jag kom ut bara jag skrattade åt mig själv och klappade pållen, för hon skötte sig galant. Trots att matte rider fel och har i handbromsen hela vägen :)
60,37 % blev det. Förtjänade absolut inte mer.
Kommentarerna blev "En mjuk och fin uppvisning, men behöver rida hästen mer framåt. Sitter bra i sadeln, men måste komma ihåg att vrida upp händerna"

LB:1
Här red jag fram mer effektivt, och red henne mer framåt. Blev lite protester först innan hon fann sig, är man dam så är man ;) inne på banan kändes det mycket bättre! Red inte fel heller ;) Red överlag mycket mer, för var helt slut redan efter serpentinerna haha. Är jättenöjd med både min och Ladis insats förutom vid mellantraven och mellangalopperna. Där behöver vi ABSOLUT jobba mycket mer! Det har alltid varit det vi haft svårast med, så här ska tränas. Hon flöt även in lite i banan i vänstergaloppen, men högergaloppen kändes underbar!
60,96 % blev det. Var väl först lite besviken och tyckte vi skulle fått mer, men sen förstod jag att det var en rättvis bedömning med tanke på att ökningarna var så kassa haha. Samt det att hon flöt in i banan på kortsidan i vänster galopp.
Kommentarer:"Mjuk och fin uppvisning. Jobba på rakriktningen samt korta upp din tygel lite för ännu mjukare övergångar. Trevligt ekipage!"

I första klassen var det 13 startande och skulle varit fyra placerade, men dom ändrade så att lektionsryttarna fick en prisutdelning för sig och privatryttarna en för sig. Det är rättvist såklart, men riktigt surt eftersom jag annars skulle fått med mig en gul rosett hem. Tredje bästa resultat med andra ord.
Även i andra klassen kom jag trea, men samma där ingen rosett.

Så är som sagt nöjd såhär efter mitt livs första dressyrtävling med en ponny som sprang runt och letade efter hinder och inte förstod varför dom inte stod någonstans haha :) Har fått blodad tand och revansch-lust!
Det vi fick högst poäng på var dom ökade skritterna samt halterna och högergaloppen. I första klassen även på övergångarna skritt-trav på medellinjen. Det trodde jag inte! Lägst poäng blev det som sagt på mellantraven och vänstergaloppens kortsida. Men nu vet vi vad vi har att träna på, riktigt skoj!

Bilderna kommer när jag lagt över dom till datan :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0